Spring til indhold
Hjem » Information » Bilens teknik til køreprøven

Bilens teknik til køreprøven

Til din køreprøve skal du vise at den bil du skal køre i er i lovlig og i forsvarlig stand

Udpege:

Du skal kunne udpege Kontakter til vinduesvisker og vasker, alle lygter, kontakt til el-bagrude, kontakt til motorhjelm og tankdæksel

Kontrol:

Du skal kunne lave følgende kontroller til din køreprøve

Ratslør:

Der må ikke være ratslør i din bil. Det vil sige at fælgen skal følge rattets bevægelser. Lav kontrollen med startet motor.  Små ryk med rattet og se om fælgen følger dine bevægelser. Følger fælgen ikke dine bevægelser er der slør. Kontrollen kan du selv udføre på venstre dæk, men da du ikke kan se højre dæk skal du bede den sagkyndige om at dreje på rattet i mens du kigger skiftevis ind på hans bevægelser og ned på fælgen.

Bremsepedalen:

Bremsepedal må ikke kunne trædes i bund. Pedalen skal sidde fast og der skal være en skridsikker belægning

Vaccumforstærker:

Du skal kunne kontrollere at vaccumforstærkeren fungerer. Træd 3-4 gange på bremsepedalen med slukket motor og hold bremsen nede på det sidste tryk. Start derefter motoren og så skal pedalen synke en smule.

Bremsevæske:

Bremsevæsken skal mellem min/max. Der er også en kontrollampe i betjeningspanelet der tænder hvis der er for lidt bremsevæske i beholderen.

Olie:

Du skal kontrollere at der er olie nok i motoren. Oliestanden skal mellem minimum og maksimumsmærket. Træk oliepinden op, tør den af og sæt den tilbage i motoren. Træk den derefter op igen og så skal olien være mellem de 2 markeringer på oliepinden. Er der for lidt olie vil der også være en lampe der tænder i betjeningspanelet.

Kølervæske :

Kølervæske skal være mellem min/max mærket. Er der for lidt i beholderen vil der også være en lampe der lyser i betjeningspanelet

Sprinklervæske:

Der skal være nok sprinklervæske til den tur du skal køre. Løft låget til beholderen og vurder ud fra målepinden om der er nok

Motorrummet :

Motoreren må ikke udvikle unødig røg og støj

I motorrummet må der ikke være udsivende væsker, blade eller andet der kan gå ild i.

Udstødning:

Udstødningen skal være tæt og sidde fast. Røgen der kommer ud skal ligne vanddamp. Den må ikke være blå eller sort

Dæk og fælge

Dæk og fælge skaluden skader. Det skal være samme type på alle hjul. 1.6mm/3mm på vinterdæk- Find slidindikator ud for TWI mærket

Kontrol af støddæmper

Der er 4 støddæmpere. En over hvert hjul. Åben bildøren og træd ned på dørpanelet. Bilen skal straks falde til ro og må ikke blive ved med at gynge. Ved kontrol af de bagerste støddæmpere åbnes bagsmækken og der trykkes ned i hver siden. Bilen skal straks falde til ro

  • Lygter og reflekser hele og rene og alle lygter skal kunne lyse – Ingen pærer sprunget
  • Der skal være 3 bremselygter og de skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne
  • Havariblink skal kunne tænde alle blinklys på samme tid
  • Nummerpladelys skal have hvidt lys
  • Nærlys må ikke blænde – Falde 1 cm pr. meter. Tænd motoren og stil dig foran nærlyset. Peg på dit ben hvor den øverste lysgrænse er og gå så ca. 1 meter væk fra bilen. Lysgrænsen skal nu have flyttet sig ca. 1 cm ned.
  • Blinklys skal blinke med gult lys der kan ses tydeligt i sollys
  • Lygter i lygtepar skal have ens farve og styrke
  • Lygteglas skal være hele og rene
  • Hornet skal have en konstant klar tone
  • Der skal være 2 røde reflekser bag på bilen. De må ikke være trekantede og de skal være hele og rene