Gode råd til køreprøven
Under køreprøven vil den prøvesagkyndige fortælle hvor du skal køre. Du vil i god tid få at vide om du skal til højre eller venstre så du kan nå at forberede din manøvre. Hvis han ikke siger noget, skal du køre ligeud i krydset, men dog følge de anvisninger (tavler og striber) som viser hvad du må og ikke må
Hvis han siger “til højre i lyskrydset og derefter til venstre i næste kryds”, er det en hjælp til at huske at placere dig i venstre vognbane efter du er svinget til højre i det første kryds, så du nemt kan svinge til venstre i næste kryds.
Stop for gult lys men kig i dit spejl før opbremsning. Vær meget forsigtig med at lave en hård opbremsning da det altid medfører en risiko.
Det er svært at sige præcis hvornår du skal stoppe, og hvornår du skal køre, da din hastighed og afstand til kryds er afgørende, men hvis du ser det bliver gult og du kan nå at tænke: skal jeg stoppe eller køre? Så er det fordi du kan nå at stoppe. Grønt lys betyder IKKE kør. Grønt lys betyder kør HVIS der frit. Er der f.esk. kø i krydset så bliv holdende ved stoplinjen . Kør kun ind hvis du er sikker på at kunne nå med over inden lyset skifter,
Begge hænder på rattet. Hold kl 9 og klokken 3 på rattet – Også mellem gearskift og hvis du skal bakke.
Indvendig greb er no-go. Tag altid fat i rattet fra ydersiden af rattet når du drejer uanset hvad.
Børn og ældre på vejen evt. mellem parkerede biler. Slip speeder og gå i bremseberedskab.
Skolebus betyder nedsat hastighed og skærpet opmærksomhed
Kig i spejl og over skulderen, inden du blinker, for at dreje til højre og venstre, skifte vognbane eller kører ind i en sammefletning
Igangsætning
Lav ALTID orientering , spejl, spejl, skulder og tegngivning inden du sætter i gang eller standser
Vent med at blinke, til du kan køre. IKKE mens der er bagfra kommende biler eller cykelister.
Ligeudkørsel
Når du bare kører ligeud, så er der to vigtige ting: Hastighed og placering
Er du i tvivl om hvor hurtigt du må køre, så kig efter tavler med hastighed. Møder du vejbump eller beplantning osv som du skal køre udemom er du kørt ind i et trafiksaneret område. Her er det aldrig 50 km/t så du har overset et skilt med trafiksanering. Typisk 30 eller 40 km/t
Placer dig i højre vognbane, eller i højre side af vejen hvis denne er bred.
Højresving – Ind og luk af for cykler
I højresving, skal der orienteres 2 gange. Spejl, spejl, skulder begge gange. Første gang før du blinker og placerer dig til højre. Sørg for at komme ind til kanstenen uden at ramme den. Lige inden du svinger til højre så lav spejl, spejl, skulder igen for at være helt sikker på at der ikke er kommet nogen på din højre side. Husk også at kigge på den vej du skal lande på. Der kan være fodgængere eller forhindringer du skal udenom.
Venstresving
Inden du placerer dig for at køre til venstre skal du lave spejl, spejl, skulder. Herefter blinker du og placerer dig så langt til venstre som muligt. Pas på med ikke at køre over spærrelinjen. Er det et lyskryds med modkørende så bliv holdende midt i venstresvinget, hvis du ikke har 100% udsyn over modkørende, og vent evt. på, at lyssignalet skifter.
Vognbaneskift
Før vognbaneskift skal du orientere om der er frit. Du skal lave spejl, spejl, skulder inden du evt. blinker og skifter vognbane
Uden om forhindringer
Når du ændrer din placering på kørebanen mere end 40 cm meter, for at kører uden om parkerede biler, cykler mv., venstre-svingende biler, chikaner på vejen, skal du også her kigge i både spejl og over skulderen, både før du kører uden om, og igen når du trækker tilbage på kørebanen.
Motorvej
Blink altid før både vognbaneskift og ved ind og udfletning fra motorvejen.
Sørg for en frisk acceleration ned af tilkørselsbanen, du skal som udgangspunkt op på samme fart som de kører med på motorvejen med mindre du skal flette ind bag langsomt-kørende lastbiler, busser og trailere.
Ved frakørsel ud i frakørselsbanen, må du ikke nedsætte farten, før du er helt ude i frakørselsbanen.med mindre de forankørende tvinger dig til det.
Sammenfletning
Som erfaren bilist plejer du at opdage flettereglen i god tid (flette-tavle, vognbane linjer stopper eller bred vej bliver smal), og du har dermed god tid til at se i spejlene om der er, eller kunne komme, nogen op på siden af dig, når du kommer frem til flettereglen. Det kan godt være du har set der er fri bane ved din forudseenhed, MEN du skal også vise dette til den prøvesagkyndige; ved at dreje hovedet over skulderen, viser du at du er opmærksom på den blinde vinkel der er ved spejlet.
Fodgængerfelt
Hold tilbage for fodgænger i et fodgængerfelt! Fodgængerskilt både i højre og venstre side af feltet + hvide striber på kørebanen, betyder at vi stopper for eventuelle fodgængere, der står ved eller er tæt på feltet!
-Fra Højre side: Stop for alt der står, eller nærmer sig feltet (viser hensigt til at vil over…)
-Fra Venstre side: Forsæt kørslen, indtil fodgængeren påbegynder at træde ud i feltet!
-Med midterhelle/rabat: Stop fra venstre side, når fodgængeren nærmer sig midterrabatten, så vedkommende ikke skal stoppe eller sætte farten ned pga. dig.
HØJRE-VIGEPLIGT
Hvis du drejer ind på en ny mindre vej, og den ligger i et beboelsesområde , og der IKKE er kørebanestriber op langs midten af kørebanen hele vejen, så er der STOR risiko for Højre vigepligter!
Fremkørsel mod en sidevej til højre med højre vigepligt, bør være max 20 km/t, slip speederen. Læn dig frem i sædet, så du har godt udsyn forbi den prøvesagkyndige, og kig grundigt ind af vejen til højre.
Sidevej til venstre – de skal holde for dig, MEN du skal sikre at de kan og vil holde tilbage for dig, så forsæt med uændret lav fart, men læn dig frem så den prøvesagkyndige kan se at du laver en grundig orientering til venstre. Husk at der er højre vigepligt på parkeringspladser
Sideafstand
Ofte kommer man i midtbyen på steder med parkerede biler og ikke meget plads.
Kommer der en modkørende, er den mest almindelige fejl, at man ubevidst trækker til højre for at lave plads for modkørende, hvorved man rammer sidespejl på parkeret bil. FOKUSER på din egen afstand til biler i HØJRE side, og lad modkørende klare sig selv. Sørg for at komme langt ned i fart