I det nedenstående skema kan fejlene som vejledning kategoriseres som
- Mindre fejl
- Fejl
- Alvorlig fejl
- Meget alvorlig fejl
Udfaldet af en praktisk prøve vil og skal altid bero på en konkret vurdering – en helhedsvurdering.
Hvor mange ”X’er” i de enkelte kolonner i ovenstående skema der skal til, for at bedømmelsen bliver ”ikke bestået”, vil altid bero på et skøn.
Eksemplerne i nedenstående skema er eksempler, der alle kan gradueres op og ned i vurdering afhængig af den aktuelle trafiksituation.
Som eksempel kan nævnes, at følgende fejl som udgangspunkt normalt vil kunne medføre be- dømmelsen ”ikke bestâet”.
- En fejl fra kolonne 4 ”meget alvorlig fejl”.
- To til tre fejl i kolonne 3 ”alvorlig fejl”.
- Ét til to fejl i kolonne 3 ”alvorlig fejl” og tre til fire i kolonne 2 ”fejl“.
- Fern til syv fejl i kolonne 2 ”fejl”.
- Otte til ti fejl i kolonne 1 ”mindre fejl”.
Nedenstående skema skal dog forstås som et vejledende skema over fejlsituationer under manøvrerneDen enkelte fejl kan som tidligere nævnt have forskellig betydning for den samlede bedømmelse. Derfor opdeles fejl i ”mindre fejl”, ”fejl”, ”alvorlig fejl” og ”meget alvorlig fejl”.
Indholdet af de enkelte fejltyper kan beskrives således:
- Mindre fejl:
Et forhold, som alene ikke vil have nogen betydning, men sammen med andre forhold kan få be- tydning. Som eksempel kan nævnes, at hastighedsgrænsen overskrides med mindre end 10 %.
2. Fejl:
Et forhold, som alene ikke vil have større betydning, men sammen med andre forhold vil fâ be- tydning. Som eksempel kan nævnes, at der ved møde ikke holdes tilbage for modkørende, der må trække lidt til højre på kørebanen.
3. Alvorlig fejl:
Et forhold, som isoleret har en væsentlig betydning, der alene ikke vil være afgørende, men som sammen med enkelte andre forhold vil få afgørende betydning. Som eksempel kan nævnes, at ansøgeren ikke orienterer sig ved indkørsel på motorvej.
4. Meget alvorlig fejl:
Et forhold, som — alene — kan have afgørende betydning. Som eksempel kan nævnes, at ansø- geren er til fare for modkørende ved venstresving.
Fejl vedrørende orientering eller manøvrering, der indebærer nærliggende risiko for påkørsel eller anden ulykke, skal anses for meget alvorlig.
Sådanne fejl kan derfor i sig selv medføre, at prøven bedømmes som ikke bestået,
Manglende efterlevelse af anvisninger for færdslen kan i visse tilfælde også anses for meget
alvorlig.